Link naar de partituur | Website van de componist
Werken met percussie is zeer onthullend voor de dubbelzinnige samenkomst tussen de symbolische gedachte van schrijven en de fysieke ervaring van geluid. The muzikale grafieken, zeer effectief om specifieke impact te kalibreren, reflecteert nauwelijks de complexe fenomenen die de rijkheid van akoestische instrumenten maakt: complexheid van aanvallen, duur en kleur van resonanties, etc.
Het veld met “granen”, daarentegen, dat van korrelige synthese en zandstapelfysica, maakt het mogelijk om te componeren met verstandige eigenschappen ver buiten (en beneden) de logische categorieën van muziek notaties: massa, dichtheid, ruwheid, helderheid, etc. Als een organische cel kan de zware korrel van een basdrum opgesplitst worden in meerdere zaden van een regenstok, daarna kan het verder gereduceerd worden tot de onzichtbare oneffenheden van een haar van de strijkstok die de rand van een cymbaal schraapt.
In dit geluid continuüm leiden de successieve mutaties tot vormen die geëmancipeerd zijn uit idiomen van schrijven en archetypes van taal (hoogdravende rede, afwachting of verassing). De vaste materie van de instrumenten lost op in de fluïditeit van timbres en verspreid zich als een vloeistof door netwerkpaden. Grains is de verkenning van een enkel geluid, gedeconstrueerd en gereconstrueerd op verschillen schalen, welke een kunstmatig materiaal onthullen dat alleen waarneembaar is met het oor.
Grain is opgedragen aan Konstantyn Napolov.