Link naar de partituur | Website van de componist
Links voor de audio: Spotify, Deezer, Amazon Music, iTunes, YouTube
Koop onze CD Obscure Atlas bij TRPTK label, Bandcamp
“Versterking wordt vaak gebruikt om het volume van een heel ensemble te verhogen. Dit kan een effectieve manier zijn om de aandacht van de luisteraar trekken. Hierbij wordt een meeslepende ervaring gecreëerd, puur door het volume. Desalniettemin, ligt mijn interesse voor versterking in het vermogen om geluiden hoorbaar te maken en te verbeteren die anders te zacht zouden zijn om te horen. Mijn nieuwe werk, genaamd Microscope, zal de stille snijpunten onderzoeken van cello harmonics, prepared piano, en overtonen die voortgebracht worden door schrapen, krabben en gebogen slagwerkinstrumenten. Microscope zal een stuk zijn waarin een ensemble het stuk zacht speelt en toch ontzettend versterkt blijft. Ik geloof dat dit een meeslepende ervaring gaat creëren die tegelijkertijd in buitengewone geluiden duikt die normaal gesproken niet gehoord worden en niet makkelijk ervaren worden in een concerthal.
Zoals veel van mijn andere werken zal dit stuk een elektronisch element bevatten dat vooraf is opgenomen in een stille omgeving, bijvoorbeeld het geritsel van papier en het gekraak van hout. Deze geluiden zullen feilloos samenwerken met de muziek die is geschreven voor het ensemble. Mijn doel is om een hyperrealistisch werk te maken waarin het oog voor detail dat typisch te vinden is in de studio gecombineerd wordt met het virtuoze kameroptreden van dit fantastische trio.
In plaats van in de omgevingsgeluiden en sfeermuziek te duiken anticipeer ik dat Microscope ritmisch is en puls gericht, met in elkaar grijpende patronen van drie verschillende instrumenten. Ik denk dat het spannend zal zijn om te zien hoe deze kleinschalige sonische gebaren uit kunnen groeien tot een samenhangend en verbonden gewaad van geluiden. Wat betreft de specifieke instrumenten voor dit stuk; ik stel me voor dat het vraagt om een redelijk grote percussie setup, inclusief Cymbals, Bell Tree, Vibrafoon, Opera Gongs, Klokkenspel en Wood Drums. Echter, worden deze instrumenten wel bespeeld op een onconventionele manier zoals door schrapen en krabben of door te slaan met ongebruikelijke stokken. Hetzelfde principe zal gelden voor de cello en de piano. De piano zal aangepast worden door dempende objecten te plaatsen op de snaren, zoals rubber, gummen en andere dempers die gebruikt worden door pianostemmers om het geluid te verkorten. De celliste zal zich voornamelijk focussen op kunstmatige en natuurlijke harmonieën, uiteraard wel versterkt, met af en toe een krachtige haal in het lagere register. Het idee achter dit stuk kan omschreven worden als een boog die op een natuurlijke wijze voortvloeit uit de stilte, in de ritmische gebaren en uitgroeit tot een zacht pulsende muur van geluid en uiteindelijk weer terugkeert naar stilte.”