Volledige lijst van werken

Remy Alexander - the book of Eva


Remy Alexander | the book of Eva | 2020/2021 | 27'
Marimba, Vibrafoon, 5 gestemde Tiger Gongs, Kick Drum, Kleine Trom en "Eva" met electronica



Website van de componist


"Toen Konstantyn me benaderde voor een nieuw stuk was ik direct enthousiast! Tijdens onze eerste meeting hebben we een plannetje gesmeed; het moest een driedelig werk worden van 30 minuten; voor verschillend slagwerk en tape. Even later, in een totaal nadere context, sprak ik kunstenaar, uitvinder en instrumentenbouwer Rob van den Broek over ideeën waar we op zouden kunnen samenwerken; ik vroeg hem of hij een slagwerk-instrument zou kunnen verzinnen voor het stuk dat ik voor Konstantyn aan het schrijven was. Rob ging direct aan de slag en tekende op een servetje van het theatercafé, een sinaasappel met partjes. Het moest een giga-bouwwerk worden waar de slagwerker dan in zou kunnen staan. Na de volgende meetings waarbij we het met Konstantyn besproken kwamen we tot de conclusie dat het instrument een stuk kleiner zou moeten zijn. Na een intense brainstorm sessie had Rob een model gebouwd van papier; en het idee voor EVA was geboren. Het instrument heeft uiteindelijk een grote invloed gehad op de gehele cyclus van drie delen. Met de meeste tape geluiden afkomstig van het nieuwe instrument; opgenomen en bewerkt met effecten. De cyclus van drie stukken in zijn geheel wordt door de componist ook wel ‘het boek van Eva’ genoemd.

I sand sketch
Het eerste deel is geschreven voor marimba, vibrafoon, kick+snaredrum en tape. Het stuk reflecteert op de demonstrant. Waar voor het eerst de wood van een meute getriggerd wordt, voor het eerst de catharsis meemaakt, het verdriet en de leegte waar vanuit woede weer ontspringt; een cyclisch trotsering. In de tape zit een opname van een opstand in Oekraïne verwerkt en verbogen, dit wordt gemixt met de geluiden van EVA en de esthetiek van verschillende soorten club-muziek; die de omgeving van de demonstrant reflecteren. Dit centreert onze gedachte op de persoonlijke betekenis van het individu, en niet het collectief van de verzameling van hen.

II dew drawings
Het tweede deel is voor vibrafoon, tiger gongs en tape.
Het is eigenlijk een lied.
- Dance until your feet have trampled themselves into some sort of unpleasant ecstasy, we know very little of
I mean, would you let light, air, maybe a nightmare,
into your home if you’d know?
Dance in the light of the city, the farmyard and the forest.
Dance during the poverty, pain, suffering and sickness of anyone, always someone, somewhere.
Dance as if you want it to rain. 
And with that vista of a distant dust cloud full of horses; dance until the inevitable rumbling.
And then, one day;
Suddenly give up. -

III. EVA
In het juist benaamde derde deel staat het instrument EVA centraal. Als het tafelstuk van dit deel bestaat alles wat er te horen is uit geluiden van het instrument zelf. De tape is volledig gemaakt van opgenomen geluiden die allemaal afkomstig zijn van EVA. Het stuk behandeld het instrument als een kunstobject dat plotseling ontdekt wordt en direct moet worden onderzocht in een ritualistische speelsessie. De verschillende maanfasen van het instrument vormen en dicteren de flow van de muziek. En, ik zweer het. Er was eens een keer; ik kwam de kamer binnen, en EVA zweefde! Zwoof? Nee. Maar echt! Het was echt van de grond! Niet zo lang hoor! En, echt niet zo hoog… maar toch! het zweefde."

- Remy Alexander


 

Contact

+31 654 72 44 66  | E info@dutchgoldencollection.nl

DGCF locatie Nederland
Van Galenstraat 6A
2518 EP  Den Haag

Bank: NL31 INGB 0007 5805 94
KvK: 75638770
RSIN: 860348428

Privacy policy

© Copyright Dutch Golden Collection Foundation